2023-09-05 12:26NYHETER

Sveriges försvar måste utvecklas.

Skavsår hos soldater i fält
Skav från fältutrustning
Skav från utrustning
Skoskav
infanterield
Soldater i fält

Det är rubriken i en av försvarsmaktens reklamkampanjer. Och vi håller med.

Under det senaste åren har vi sett otaliga inlägg och artiklar om hur skavsår är ett enormt problem för personal och värnpliktiga. Från skavsårstejp som ger allergiska reaktioner till underkläder som lämnar blodiga sår. Och det är fullständigt onödigt.

Det är dags att utvecklas. The Skin Agent har, sedan lanseringen 2017, hjälpt 100 000 personer att förebygga skav- och friktionskador med sina anti-skav-stift. Tack vare en unik formula som aktivt motverkar skador på huden. Stiften har en dubbelverkande funktion som arbetar i de övre hudlagren där den dämpar friktion samtidigt som den motverkar rodnad och irritation. Active Anti Friction Balm förebygger smidigt skavsår från alla typer av kläder, skor och utrustning.

• Kladdar inte utan absorberas helt av huden
  • Kan användas på hela kroppen, även i underlivet
  • Blockerar inte porer utan låten huden andas och svettas
  • Vattenfri (kan användas i minusgrader utan risk för frostskador på huden).
  • Dermatologiskt testad och passar alla hudtyper
  • Innehåller inga syntetiska ingredienser
  • Utvecklad och produceras i Sverige

Nu vill vi inte se några fler sådana här rubriker.
Personal inom försvaret ska kunna fokusera på sina uppgifter och inte oroa sig över skavsår. Så det här är en uppmaning Försvarsmaktens inköpare. Låt oss lösa det här skavsårsproblemet åt er en gång för alla. Så ni kan fokusera på ert viktiga uppdrag.

The Skin Agent är en svenskutvecklad hudvårdsserie som aktivt förebygger skav och friktionsskador. Produkterna kan användas på hela kroppen och är 100 % veganska och dermatologiskt testade för extra känslig hy. Säljs via återförsäljare inom segmenten ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Under 2020 lanserades den första produkten inom affärsområdet Animalcare, Horse & Hound Anti Chafe Stick. Företaget bakom produkterna är The Skin Agent Sweden AB, ett privatägt aktiebolag som grundandes 2016.