2021-08-16 10:02Bloggpost

Vandra bekvämt i höst

Hösten, en underbar tid för vandring i skog och fjäll. Bären mognar och frysen kan fyllas på med skogens alla läckerheter. Svampen börjar komma upp nu när det kommer in mer regn och det fortfarande är varmt och färska, smörstekta kantareller på en hårdbrödmacka är svårslaget en mörk augustikväll.

Jag älskar att gå i skogen den här årstiden, när luften blir högre och klarare, när mygg och knott inte längre surrar kring huvudet och den rikedom det ger mig att göra fynd i form av bär och svamp. Ja, jag känner mig rik när jag själv kan plocka bär och svamp och fylla på förråden med. Gröten smakar så mycket godare med den egenkokta lingonsylten och älgköttet som serveras med en kantarellsås på egenhändigt plockade kantareller smakar så mycket bättre. Det handlar inte enbart om själva smakerna, det framkallar även minnen från när jag var ute och plockade detta. Kanske mötte jag något djur i skogen den dagen, kanske mötte jag några trevliga människor. Det gör att jag kan uppleva dessa fina minnen igen vid frukostbordet en grå och regnig tisdagsmorgon i november eller det ger ett roligt samtalsämne vid middagsbjudningen en kall lördag i januari.

Den gnagande känslan

Något som däremot kan förstöra en vandring är skavsår. Det kan verkligen förstöra den finaste av alla turer. Jag minns när jag köpte mina Lundhags-kängor och började gå in dem. Jag hade konstant skavsår på hälarna och gick omkring med skavsårsplåster en hel sommar. Tänk om The Skin Agent funnits då, vilken lycka det hade varit att slippa stänga in hälarna i alla dessa plåster hela tiden. The Skin Agents produkter är 100% veganska och snälla mot både hud och natur vilket är något jag tycker är viktigt när jag väljer produkter.

Kängorna är kvar, 20 år senare håller de fortfarande ihop och nu är de formade efter mina fötter. Men när jag använder dem för första gången på säsongen så använder jag alltid The Skin Agent Active, eftersom det är läder så blir det stelt när det inte används och risken för skav är överhängande. Behöver jag säga att jag även använder det här stiftet när jag efter semestern går över från sandaler till de fina läderskorna?! Så skönt att slippa skav även när jag går på möten och håller föreläsningar.

Tips från coachen

Det är så praktiskt att ha med det lilla stiftet i ryggsäcken på vandringar (och i handväskan), oavsett om jag går ut i skogen utanför dörren eller om jag ger mig iväg på längre vandringar så finns det alltid med. Om du har en tendens att få skavsår av ryggsäcken eller av kläder så går det här stiftet alldeles utmärkt att använda till det också.

Tips från coachen; gå ut och njut i naturen, men gör det på ett bekvämt sätt utan skavsår och utan att behöva hålla på med plåster som stänger in huden. Att skapa de bästa förutsättningarna för en bra och bekväm vandring är det minsta du kan göra för dig själv.

Cattis Olsson
Smärtcoach, författare och naturälskare

Följ Cattis på sociala medier: Instagram och LinkedIn

The Skin Agent is a Swedish skin care brand that specialize in products that actively prevent chafing and friction damage to the skin. All products are 100 % vegan and can be used all over the body. They are sold via retailers in the segments ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Late 2020 the first product in the new segment "Animal Care" was launched. The company behind the products is The Skin Agent Sweden AB, a privately owned Ltd company founded in 2016. The Skin Agent was first launched on the swedish market in January 2017. _________________________________________________________________________________________ The Skin Agent är en svenskutvecklad hudvårdsserie som aktivt förebygger skav och friktionsskador. Produkterna kan användas på hela kroppen och är 100 % veganska. Säljs via återförsäljare inom segmenten ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Under 2020 lanserades den första produkten inom affärsområdet Animalcare, Horse & Hound Anti Chafe Stick. Företaget bakom produkterna är The Skin Agent Sweden AB, ett privatägt aktiebolag som grundandes 2016. Produkterna lanserades på den svenska marknaden i januari 2017.