2020-05-04 14:49Pressmeddelande

The Skin Agent hjälper intensivvårdspersonalen förebygga skav från ansiktsmasker

Under april månad har det svenska hudvårdsföretaget The Skin Agent Sweden AB donerat produkter ur sin anti-skav serie till Intensivvårdspersonalen i Stockholm. Vårdpersonal på Karolinska Sjukhuset i Solna och Huddinge, S:t Görans Sjukhus, Danderyds Sjukhus och Södersjukhuset har alla fått ett anti-skav stift för att underlätta vardagen med de ansiktsmasker som är nödvändiga under Corona pandemin.

Vi har alla sett dem, bilderna på sociala medier, där sjuksköterskor och läkare fått tryck och skavsår från sina ansiktsmasker efter långa arbetspass. Röd irriterad hud och t o m sår på näsryggen, under hakan, i pannan och bakom öronen där maskerna sitter fastspända med gummiband. De som är mest drabbade är intensivvårdspersonalen som i princip behöver ha masker på sig hela tiden.

”Coronakrisen gör att man lätt känner sig lite maktlös, det märks om inte annat i den mängd av fantastiska initiativ som tas världen över, från 3D-printade visir till stöd för personer i riskzonen. Och när jag såg de här bilderna så insåg jag att vi faktiskt befinner oss i en unik position där vi kan göra skillnad just för intensivvårdspersonalen som drar det absolut tyngsta lasset just nu berättar vd Linda Nilsson”

Den 29:e april levererades de sista stiften till Danderyds Sjukhus. Produkten heter The Skin Agent SPORT och är ett stift som motverkar skav och friktion skador från kläder, skor och utrustning. Att all personal ska få sitt eget stift har varit en självklarhet ur både en hygien och smittskyddsaspekt.

Fakta | Gåvan

Totalt 1 350 stift har delats ut. Konsumentvärdet är 299 766 SEK och fördelades mellan de 5 sjukhusen som har intensivvårdsavdelningar i Stockholms län enl personalstyrka.

Karolinska universitetssjukhuset Huddinge 300 st • Karolinska universitetssjukhuset Solna 250 st • S:t Görans Sjukhus 150 st • Danderyds Sjukhus 200 st • Södersjukhuset 450 st

Fakta | The Skin Agent SPORT

Ett stift bestående av en unik sammansättning fettsyror som arbetar i hudens olika lager för att minska friktion. Produkten innehåller också ingredienser som har antiinflammatoriska egenskaper och dämpar rodnad och lugnar irriterad hud.

Direktverkande. Vattenresistent. Vegansk. Dermatologisk testad för känslig hy.

The Skin Agent har på kort tid slagit igenom med smarta funktionsprodukter mot skav och friktionsskador – och för ett aktivt och bekvämt liv. Produkterna är efterfrågade eftersom behovet är stort. Samtidigt växer antalet nöjda användare hela tiden. De första produkterna lanserades i början av 2017. Idag finns tre efterfrågade och uppskattade naturprodukter mot skav och friktionsskador. Vardagsbekvämlighet, sport och vård är områden där produkterna underlättar tillvaron utifrån olika behov.