2021-09-10 09:48Pressmeddelande

The Skin Agent inleder samarbete med VetProvide

Lowres Hero Horse & Hound Anti Chafe StickLowres Hero Horse & Hound Anti Chafe Stick

The Skin Agent har tecknat ett samarbetsavtal med VetProvide med målet att stärka The Skin Agents varumärke inom hästvärlden och skapa en stark tillhörighet bland veterinärerer och hästägare. Samarbetet innefattar primärt The Skin Agent's första produkt inom segmentet Animal Care: Anti Chafe Stick Horse & Hound, ett "anti-skav stift" som aktivt förebygger skav och friktionsskador på hästar.

Produkten lanserades i slutet av 2020 och har uppmärksammats internationellt genom att bli utsedd till en av "Top 30 Innovations 2021" inom hästnäringen av Spoga Horse.

VetProvide är en svensk grossist som erbjuder sjukvård- och friskvårdsprodukter till häst. Vi arbetar med veterinärer och ridsportbutiker i Sverige och Danmark, berättar Jill Norrman, grundare av VetProvide. Att arbeta förebyggande är extra viktigt under fällningstider och när hästarna är klippta. Vi är väldigt glada att kunna erbjuda den här unika svenska produkten till våra kunder. Anti Chafe Stick Horse & Hound rekommenderar vi för att undvika skav på bogarna från täcket, på halsen från tyglarna, under sadeln samt från skänkeln.
Ett tunt lager Anti Chafe Stick skyddar hästen. Stiftet består av en unik sammansättning fettsyror som verkar i hudens olika lager för att minska friktion och  stärka hudens läkeprocess. Effekten är omedelbar och långverkande.  Den är vattenresistent utan att blockera porerna, vilket är viktigt för att djuret ska kunna svettas normalt. The Skin Agents produkter är alla veganska, ekologiska och helt utan syntiska ämnen.
The Skin Agent är ett relativt nytt varumärke inom hästnäringen och vi ser fram emot att tillsammans med VetProvide visa att skav och friktionsskador är något som hästar enkelt kan undvika, säger Linda Nilsson, vd på The Skin Agent. Vår bakgrund i hudvård gör att vi har höga krav på våra produkter. Skulle vi inte använda den på vår egen hud så ska den inte heller appliceras på hästen. Vi brukar lite skämtsamt säga att våra produkter är "Testade på människor, utvecklade för djur".

Horse & Hound Anti Chafe Stick from The Skin Agent. Product image with the Spoga Top Innovation-sticker.

Anti Chafe Stick Horse & Hound

• Dämpar friktion
  • Motverkar rodnad och irritation
  • Stimulerar huden läkeprocess
  • 0 dagars karens

Kontakt VetProvide
Jill Norrman
+46 705824909 | jill.norrman@vetprovide.se

The Skin Agent is a Swedish skin care brand that specialize in products that actively prevent chafing and friction damage to the skin. All products are 100 % vegan and can be used all over the body. They are sold via retailers in the segments ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Late 2020 the first product in the new segment "Animal Care" was launched. The company behind the products is The Skin Agent Sweden AB, a privately owned Ltd company founded in 2016. The Skin Agent was first launched on the swedish market in January 2017. _________________________________________________________________________________________ The Skin Agent är en svenskutvecklad hudvårdsserie som aktivt förebygger skav och friktionsskador. Produkterna kan användas på hela kroppen och är 100 % veganska. Säljs via återförsäljare inom segmenten ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Under 2020 lanserades den första produkten inom affärsområdet Animalcare, Horse & Hound Anti Chafe Stick. Företaget bakom produkterna är The Skin Agent Sweden AB, ett privatägt aktiebolag som grundandes 2016. Produkterna lanserades på den svenska marknaden i januari 2017.