2021-04-23 04:30Pressmeddelande

The Skin Agent presenterar ny grafisk profil.

The Skin Agent headerThe Skin Agent header

The Skin Agent har i samarbete med designbyrån DOT Stockholm uppdaterat sin grafiska profil. Det innefattar ny logotype, visuell identitet både för företaget och produkterna. Arbetet har pågått under större delen av 2020 och den nya profilen har implementerats gradvis.

Efter fyra år på den svenska marknaden satsar företaget på att etablera The Skin Agent internationellt. Det blev då tydligt att företaget har vuxit ur den tidigare profilen. Särskilt gäller det produktförpackningarna där det är nödvändigt att möta lokala regelverk och presentera information på flera språk.

The Skin Agent behöver även bli tydligare och mer konsekvent i sin kommunikation för att stärka sin närvaro på marknaden. Detta innefattar allt från digital kommunikation till att ta en mer framträdande plats i butikshyllorna.

Den nya designen är tydligt förankrad i vår grund som är hudvård, vilket ger oss en starkare plattform att fortsätta utveckla flera produkter inom nuvarande och nya områden.

Tydligt, elegant och förtroendeingivande. Både i en nationell och internationell kontext. Det var ledorden när DOT Stockholm tog sig an redesignen av varumärket The Skin Agent och dess produkter, berättar Jonas Bergstrand, Grafisk designer, DOT Stockholm.

The Skin Agent är hudvård men inte i den traditionella bemärkelsen. Designen måste därför fungera i många olika sammanhang och naturligt ta för sig i butikshyllan på apotek, hos sportaffärer och i dagligvaruhandeln. Produkterna ska kännas lika relevanta i badrumsskåpet som i handväskan eller sportbagen, avslutar Jonas.

Sedan den nya designen implementerades har produkterna börjat säljas i både Danmark och Norge. Inom kort väntar vi också den första återförsäljaren i Finland. Utanför Skandinavien finns intresse från flera länder i Europa samt Asien.

Vad som började som ett enskilt projekt har utvecklats till ett långsiktigt samarbete. En sak som verkligen har imponerat i samarbetet med DOT Stockholm är deras genuina intresse för vår affär och hur de genom projektets hela gång alltid hållit den i fokus. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med Jonas och hans kollegor på DOT under varumärkets kommande expansion och utveckling, säger Linda Nilsson, Vd, The Skin Agent.

The Skin Agent is a Swedish brand consisting of skin care products that actively prevent chafing and friction damage to the skin. All products are 100 % vegan and can be used all over the body. They are sold via retailers in the segments ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Late 2020 the first product in the new segment Animal Care was launched. The company behind the products is The Skin Agent Sweden AB, a privately owned Ltd company founded in 2016. The Skin Agent was first launched on the swedish market in January 2017. ----- The Skin Agent är en svenskutvecklad hudvårdsserie som aktivt förebygger skav och friktionsskador. Produkterna kan användas på hela kroppen och är 100 % veganska. Säljs via återförsäljare inom segmenten ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Under 2020 lanserades den första produkten inom affärsområdet Animalcare, Horse & Hound Anti Chafe Stick. Företaget bakom produkterna är The Skin Agent Sweden AB, ett privatägt aktiebolag som grundandes 2016. Produkterna lanserades på den svenska marknaden i januari 2017.