2021-02-16 06:49NYHETER

Hästar och Skavsår | Nytt blogginlägg

Bild på häst med sadel

Hästar är som en del säger ”skaviga djur” . Speciallt vissa tider på året. I de flesta fall handlar det om den utrustning som hästen själv eller ryttaren har på sig. Sporrar, täcken, grimma, schabrak, flughuva, tyglar etc. Och skavsår vet vi ju alla hur det känns. Ingen höjdare, det kan vi väl vara överens om? Så vad gör man egentligen för att hästen ska slippa uppleva obehaget som skavsår medför. Inte mycket har det visat sig, det mesta handlar om att behandla problemet efter att det uppstått.  Några saker som vi går igenom:

Är hästar speciellt "skaviga" djur?

Hur uppstår egentligen ett skavsår?

Vilka är de vanligaste lösningar som rekommenderas?

Vad bör man tänka på vid sårbehandling?

I blogginläget går vi igenom några saker som vi har dykt på när vi börjar prata om skavsår på hästar och vår egna lösning på problemet.

Läs hela blogginlägget här

The Skin Agent är en svenskutvecklad hudvårdsserie som aktivt förebygger skav och friktionsskador. Produkterna kan användas på hela kroppen och är 100 % veganska. Produkterna finns hos ett 70-tal återförsäljare inom segmenten ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Under vintern 2020 lanserades den första produkten inom affärsområdet Animal Care. Företaget bakom produkterna är The Skin Agent Sweden AB, ett privatägt aktiebolag som grundandes 2016. Produkterna lanserades på den svenska marknaden i januari 2017.