2023-01-05 21:45NYHETER

Innovativ lösning sätter stopp för skavsår

I Dietesten nr 4/2022 kan man läsa om hur The Skin Agents produkter hjälper diabetiker och bröstcancerpatienter. Texten nedan är en avskrivning av den bifogade artikeln.

Artikel: Innovativ lösning sätter stopp för skavsår.

The Skin Agent erbjuder olika typer av antiskavstift för att förebygga skav från kläder, skor och utrustning. Stiften appliceras på samma sätt som en deodorant, genom att dra ett tunt lager över huden, och skyddar genom att dels minska friktion, dels motverka rodnad och irritation.

Allt började med att grundaren Linda Nilsson ville slippa lårskav när hon gick
i kjol eller shorts på sommaren. Hon insåg snabbt att det finns fler områden
där skav- och friktionsskador är ett stort problem.Förutom klassiskt skoskav är underkläder som skaver runt ljumskarnaeller hårda behåband som sitter åt ett stort problem för många. Tittar man på idrotten finns det i princip ingen sport där något inte skaver. Jag tycker att det är bättre att förebygga än att behandla skador.

Vi har allt från ultramaratonlöpare till vardagsmotionärer som regelbundet använder produkterna så de är ordentligt testade, säger Linda.

Samarbetar med vården

The Skin Agent samarbetar också med vården, främst inom två områden,
diabetes typ 2 och bröstcancer, men produkterna skulle också kunna vara
användbara inom neuropati och äldrevården.

När det gäller diabetes handlar det primärt om att minska risken för att
patienten ska utveckla fotsår. Och här talar statistiken sitt tydliga språk.

Minst 85 procent av alla diabetesrelaterade amputationer föregås av ett
fotsår varav cirka hälften kan härledas till ”yttre våld från fotbeklädnad”, det
vill säga skoskav, säger Linda.

Möjligheten att kunna bidra till att minska antalet svåra fotsår, om än med bara några procent, är något som vi tar på stort allvar. Vårt antiskavstift ersätter förstås inte existerande behandlingsmetoder utan ska ses som kompletterandeegenvård som alla kan använda i förebyggande syfte.
Hjälp för bröstcancerpatienter

Många bröstcancerpatienter har problem med mycket torr och känslig hy, både
under och efter genomgången behandling. Och oavsett hur bra bröstproteserna
än passar efter en mastektomi är det vanligt att de börjar skava efter ett par timmar.

Vår produkt kan hjälpa till att minska friktionen vid ärr och strålskador. Vårt antiskavstift, Comfort Anti Chafe Balm, som rekommenderas till bröstcancerpatienter, har noga kontrollerats av både onkolog och bröstsjuksköterska i Region Gävleborg för att säkerställa att produkten varken stör eller slår ut behandlingen med cytostatika och antihormoner.

The Skin Agent donerade även antiskavstift till intensivvårdspersonalen
i början av pandemin. När Linda såg bilderna på vårdpersonal med röda
skavmärken i hela ansiktet efter ansiktsmaskerna kontaktade hon en vän som
arbetade på intensiven på Karolinska sjukhuset i Stockholm.

– Jag frågade om hon och hennes kollegor ville ha var sitt stift. När hon
började berätta mer utförligt om hur deras arbetsdagar såg ut bestämde jag mig för att donera stift till alla som arbetade på en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus i Stockholm, avslutar Linda.

Linda Nilsson, CEO & Founder, The Skin Agent

Linda Nilsson, Vd & Grundare The Skin Agent

Not 1. Diabetiker rekommenderas använda Active Anti Friction Balm för att motverka skavsår på fötterna.
Not 2. Active Anti Friction Balm bytte namn 2020, innan hette produkten "Sport".

The Skin Agent is a Swedish skincare brand that specialize in products that actively prevent chafing and friction damage to the skin. All products are 100 % vegan and can be used all over the body. They are sold via retailers in the segments ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Late 2020 the first product in the new segment "Animal Care" was launched. The company behind the products is The Skin Agent Sweden AB, a privately owned Ltd company founded in 2016. _______________________________________________ The Skin Agent är en svenskutvecklad hudvårdsserie som aktivt förebygger skav och friktionsskador. Produkterna kan användas på hela kroppen och är 100 % veganska. Säljs via återförsäljare inom segmenten ”Sport, Lifestyle och Medicin”. Under 2020 lanserades den första produkten inom affärsområdet Animalcare, Horse & Hound Anti Chafe Stick. Företaget bakom produkterna är The Skin Agent Sweden AB, ett privatägt aktiebolag som grundandes 2016.